Details, tot achter de komma. In veel beroepen noodzaak. Van levensbelang. In andere beroepen dood-doeners. Killers van creativiteit en innovatie. Marketing wordt steeds meetbaarder - en dat is goed. Maar om nu elk nieuw idee een vroege dood te laten sterven omdat er geen 'bewijs' is van te verwachten succes, is in mijn ogen een verschraling van ons werkveld.
Eens in de zoveel tijd komt, bij mij althans, die 'waarom vraag' weer om de hoek. Meestal sluimert die een tijdje en verdwijnt dan weer vanzelf in de dagelijkse stroom van Things-to-Do. Eind vorig jaar was-ie er weer. Afwegingen, twijfel, pro's & cons, grote stappen, career change - alles passeerde de revue. Tegelijkertijd stuitte ik 2x op hetzelfde bericht: een uitnodiging om deel te nemen aan het Transformational Study Program van The Intelligent Optimist. "Dat is geen toeval", dacht ik nog bij mezelf - en voordat ik het wist was ik in gesprek met de programmadirecteur en na 1nachtje slapen was het besluit genomen - I took the leap of faith!
Vertrouwen was nodig omdat het programma voor iedereen onafhankelijk ingevuld wordt. Met deelnemers vanuit de hele wereld volg je online lezingen en kom je in gesprek met grote denkers, vrij denkers en anders denkers. Je ontmoet mensen die op allerlei verschillende manieren het verschil maken. Mijn boekenkast werd gevuld met boeken die ik uit mezelf nooit zou hebben gekozen en waar ik (nu al) niet meer zonder kan! De uitkomst van dit jaar is voor iedereen anders. Je pakt mee wat je nodig hebt voor jouw ontwikkeling. Je ontwikkelt je eigen skill-set. Voor mij betekent dit verdieping en verrijking van mijn kijk op marketing. Mijn nieuwe favoriete boek, The Chrysalis Effect van Philip Slater over integrative culture versus control culture is voor mij één-op-één van toepassing op de co-marketingprogramma's die we vanuit Consider it Done initiëren bij de klanten. Het is complex maar toch logisch. Alles staat met elkaar in verband - en dat wordt elke dag duidelijker. Beste uitspraak: Beliefs are like glasses, if you don't change the prescription once in a while you are probably not seeing the world very clearly. Integratie en samenhang, constante verandering, learning by doing, zelf-correctie, begrijp, leer, restart. Gisteravond werd onze online class room ingevuld door Victor Saad over het maken en ontwikkelen van een visie. Deze sessie werd mijn 'epiphany-moment'. Klaar met dromen - we gaan aan de slag! Tips, tricks, post-its - Alles wat je je maar kon bedenken. Zelfs tot simpele dingen als: reserveer tijd in je agenda voor inspiratie...hallooooooo??? Waarom heb ik dit niet al jaren geleden gedaan...??? En in plaats van nadenken over de 100% juiste formulering van mijn visie op marketing heb ik ervoor gekozen om deze al doende uit de doeken te doen. Hier dus. En deze ook tegelijkertijd steeds zwaarder in mijn werk te laten meewegen. Victor had nog één tip: capture the moment! En dat heb ik gedaan - here you go Victor (yes, i know, i should write in English.....) THX for the inspiration...I want you on my community list! (so you know). Ik werd getriggerd door een email die ik via-via ontving. Het ging om een aanbod tot het doen van lead generatie. Een bedrijf biedt aan om 1-op-1 online contact aan te gaan via een business netwerk met jouw doelgroep door te doen alsof zij jou zijn….
Is nou niet net de kern van de online business platformen als LinkedIn, Xing, et al om met mensen die je hebt leren kennen contact te houden, je netwerk met hen te delen en/of jouw bestaande netwerk via deze contacten uit te breiden. De marketing tools die bij deze netwerken inzetbaar zijn (zoals bijv. inmail, sponsored update en advertenties bij LinkedIn) zijn herkenbaar en dus eenvoudig aan te merken als reclame. Het is natuurlijk al lang bekend dat niet iedereen online is wie hij/zij zegt dat hij is, maar deze was voor mij nieuw: Hier wordt, met medeweten van de profieleigenaar, contact gelegd met de prospect en de conversatie gestart. Wanneer de prospect klaar is voor het maken van een concrete afspraak wordt deze doorgespeeld naar de daadwerkelijke eigenaar van het profiel, zodat dan het ECHTE contact kan starten. Zijn er werkelijk bedrijven die deze service zouden gebruiken? Of misschien moet ik kleiner denken; zijn er personen die hun netwerkprofiel zouden openstellen voor een derde partij om zich voor te doen als henzelf en daarna het contact met de prospect overnemen? Ik ben benieuwd. |
AuthorConsider it Done publiceert hier zo haar eigen gedachten over alles wat te maken heeft met het dagelijkse reilen en zeilen van een B2B marketing bureau. En over het zelf-studie project naar marketing 2016 en beyond. Archives
October 2015
Categories |